Jakie ryzyko niesie ze sobą franczyza?

Franczyza nazywana jest kupioną koncepcją. Polega ona na wykorzystaniu pomysłu, szyldu innej marki w nowopowstającym biznesie. Wykorzystuje się ja w gastronomii, sektorze spożywczym, odzieżowym. Oczywiście doświadczenie, pozycja rynkowa i wsparcie franczyzodawcy kosztuje. Posiada mnóstwo zalet, ale niestety wiąże się również z ryzykiem i to dla obu stron umowy.

Polski rynek franczyzowy z roku na rok rośnie. Wiele przedsięwzięć upada, ale są i takie, które rosną w siłę. Jakie więc są zalety, a jakie ryzyka franszyzy?

Zalety i wady franczyzy

Za zaletę niewątpliwie należy uznać w tym przypadku brak konieczności posiadania środków na rozkręcenie biznesu. Nie tworzymy marki od podstaw, opieramy się na wypracowanym, często silnym wizerunku, wykorzystujemy know-how franczyzodawcy, nie inwestujemy w marketing, szkolenia. Franczyzobiorca ma wszystko, jego zadanie ogranicza się do dalszego prowadzenia biznesu, by zyskać jak najwięcej i nie zniszczyć wypracowanego przez marę modelu. Dzięki franczyzie przedsiębiorca może liczyć na większe zaufanie dostawców, kontrahentów i klientów, często negocjuje lepsze warunki, ceny itd.

Mimo takiej perspektywy rozwoju jednak warto pamiętać o zagrożeniach franczyzy. Po pierwsze koszty opłaty wstępnej, często wysokiej, pokrywa franczyzobiorca. Oczywiście w umowie zapisane są kwoty, jakie zobowiązany jest płacić dawcy przez cały czas umowy. Zwykle jest to procent obrotów, których poziom zazwyczaj jest także ustalany. Po opłaceniu kosztów wynajmu lokalu, opłaceniu składek, podatków i wynagrodzeń na początku trudno jest wypracować tyle, by wystarczyło na wszystko, w tym i opłatę franczyzową. Rzecz jasna w trosce o wypracowaną koncepcję, prestiż marki franczyzobiorca nie jest do końca samodzielny w prowadzeniu biznesu – musi liczyć się z kontrolą i narzucanymi działaniami franczyzodawcy.

A co jest zaletą? Dzięki franszyzie dawca ma możliwość stałego rozwoju marki i jej ekspansji. Franczyzodawca, dzięki umożliwieniu nadzoru nad personelem sam nie musi dbać o administracje kadrową franczyzobiorców. Ogranicza więc w tym zakresie koszty. Z wad na uwagę zasługuje ryzyko wiążące się z udzieleniem licencji biorcy. Kontrahent może okazać się niewypłacalny, nieuczciwy. Czasem zdarza się, że know-how zostaje wykorzystywany przez nieuczciwych partnerów u konkurencji. Stąd przed podpisaniem umowy każda potencjalny farnczyzobiorca podlega ocenie i sprawdzeniu. Umowy zwykle zawierają szczegółowe zapisy, mające na celu zabezpieczenie interesów marki.

Franczyza to doskonała opcja dla przedsiębiorców, którzy chcą działać, ale nie mają pomysłu, a nawet pieniędzy na biznes. Wśród wielu zalet umowy, znajdą się i wady. Niemniej jednak popyt na takie rozwiązania jest duży. Na rynku działają już sieci multifranczyzobiorców, gdzie jeden podmiot jest właścicielem wielu firm franczyzowych (np. McDonald’s).